Kvantitet före kvalitet?

Skrivet: 2008-03-03, 00:37:48 / Bloggen

Jag har länge försökt och strävat efter att komma på mest-aktiva listan, hamnade där av en slump nångång i december, men sedan försvann jag lika fort igen. Det känns som att jag har försökt med allt, skickat kommentar efter kommentar, visst det ger resultat, men hur länge då? Inte länge. Jag är inte intresant nog för er läsare. Men vad är det egentligen som gör en blogg intressant? Det finns så många dåliga bloggare där ute som drar till sig tusentals läsare, utan egentlig anledning. Och jag kan verkligen inte förstå det.

Medan jag gör allt för att vara så seriös som möjligt, jag vill att mina besökare ska få ett seriöst intryck av min blogg, därför drar jag mig för att publicera inlägg efter inlägg i syftet att hamna på första listan på nolltid. Men om jag skulle publicera en bunt inlägg på rad med en massa dynga precis som många andra som ligger på listan, så skulle jag förmodligen hamna där. Men hur seriöst är det? Och varför skull ni då vilja läsa min blogg. Jag vill hamna på listan för att jag är värd det och för att ni gillar mig, inte på gund av att jag har ett akut behov av att synas på första listan.

Jag har märkt den senaste tiden att bloggarna som ligger på listan är nästan bara oseriösa bloggare som bara vill synas och till vilket pris som helst. Jag är ärlig när jag säger att mer än hälften av alla dessa bloggar bara är skit. Jag skulle platsa mycket bättre där än de flesta, men det är ju inte upp till mig att avgöra. Det är ju ni som ska ta mig dit, för att ni gillar min blogg. Jag läser ungefär fyra, fem bloggar som ligger på listan dagligen och det är bloggar som jag gillar och som jag tycker förtjänar en plats där. Jag menar inte att alla andra är dåliga, men de är de som intresserar mig. Men många, många bloggar är ju riktigt dåliga.

Ni som är seriösa behöver ju inte ta åt er av detta. Ni är duktiga och förtjänar verkligen en plats där. Men jag tycker att det är så onödigt att de oseriösa bloggarna ska få ta upp plats för någon annan som är seriös. Det finns så många bloggar där ute som är bra som inte alls få lika mycket uppmärksamhet som de borde och det är synd.

Vad tycker ni, har jag någon poäng i det jag säger?

Sabine sa:

jag ligger där nu, och jag vet ju inte om du anser att min blogg är oseriös,
men det gör i alla fall inte jag.
dock bryr jag mig inte om den där listan eftersom,
precis som du säger, det ligger en massa fjantar där.
jag hatar folk som skriver ett inlägg varannan minut för att hamna där..
när dom inte ens har något att skriva om!

dock förstår jag inte heller hur vissa bloggar kan ligga där,
jag menar dom som alltid ligger där (du kanske förstår vilka jag syftar på)
dom skriver typ "bla bla bla ha en bra dag" vem läser det?
tydligen skit många..


Datum: 2008-03-03: Tid: 10:19:01
Bloggadress/URL: http://enibas.blogg.se/
Hanna sa:

Den där listan är så jävla överskattad. Den säger ingenting om vilken blogg som är bra eller dålig. Och är det så att man inte bryr sig så spelar roll då om man ligger på listan eller ej? Och vem har sagt att en blogg ska vara seriös??? Smaken är som baken, vissa tycker antagligen att de bloggar du tycker är tråkiga är bra... annars hade folk väl inte gått in på dom och dom hade inte haft tusentals läsare? Det är ju precis samma sak att sitta och skicka kommentarer bara för att hamna där som att sitta och skicka inlägg, eller?


Datum: 2008-03-03: Tid: 17:14:39
Bloggadress/URL: http://hans.blogg.se
Anonym sa:

jag tycker det där var riktigt dåligt skrivet.
Så du tycker att du förtjänar en plats där bara för att du tycker din blogg är "seriös" & nästan alla som är där varje dag skriver om "skit" ??
det lät lite taskigt om jag ska vara ärlig.


Datum: 2008-03-03: Tid: 18:15:44
Malou sa:

Förtjäna och förtjäna... Är man mest aktiv förtjänar man väl att vara på den mest aktiva-listan? Inget säger ju att bloggarna måste vara bra för att vara aktiva. Dessutom är ju smaken som baken. Och hur kul är det egentligen att läsa en "seriös" blogg?


Datum: 2008-03-03: Tid: 20:26:16
Bloggadress/URL: http://lollodi.blogspot.com
Jennie sa:

Mycket bra skrivet Ida! Jag läser precis som du ca 5-6 av bloggarna på mest aktiva lista. Resten råkar jag kanske komma in på en gång då jag råkar klicka mig in på dem. Hamnar jag hos en bloggare som har spottat ur sig 5 inlägg senaste timman och skrivit om exakt samma saker som flera andra mer "kända" bloggare skrivit om tidigare samma dag, då ger de inge vidare seriöst intryck och blir inte besökta fler gånger. Din däremot kommer jag titta in på igen :)


Datum: 2008-03-04: Tid: 20:33:54
Bloggadress/URL: http://skattkistan.blogg.se
Siri sa:

Måste bara få fråga... Antalet kommentarer som man själv skickar, bidrar väl inte till att man hamnar på listan? Är det inte mer en kombination av besökare och antelet inlägg?


Datum: 2008-03-05: Tid: 13:07:24
Bloggadress/URL: http://sirre.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin