att välja Glädje

Skrivet: 2008-09-15, 01:32:40 / Tänkvärt

För en timme sedan gick jag upp till soffan igen. Jag läste någonstans att man inte ska ligga och försöka sova längre än en kvart - jag försökte i en timme, sedan fick jag en hostattack.

Jag tog fram en bok som jag fick av mamma idag - eller jag lånade den. "att välja Glädje" av Kay Pollak. Jag satte igång med prologen och "till läsaren", för att sedan fortsätta med första kapitlet. Redan efter en sida ska jag börja reflektera över dessa meningar. Läs sakta står det i boken:

"Jag påverkas av varje tanke jag tänker."
"Jag skapar den jag är med mina tankar."




Väldigt kloka ord, men hur ska man lära sig att tännka annorlunda - det är ju något hjärnan gör automatiskt.

Det låter så enkelt.
Men det är svårt att bli av med invanda mönster.

Det här är någonting som jag ska börja jobba på nu. Så i fortsättningen tänkte jag skriva upp dessa vägledande meningar och säga dem som något slags mantra - prenta in det i mitt huvud helt enkelt. Så kanske tankarna kan förändras så smoning om. Men det kommer nog ta sin lilla tid - men som han också skriver i boken:
"Jag är inte samma människa idag som jag var igår"

Eftersom att cellerna i kroppen hela tiden förnyas och föds på nytt. På så sätt kan vi även förändra vårat sinne.

- Det här är en bok om att få ett bättre liv.
Jag hoppas att den kan hjälpa mig att komma på fötter.

T H E R R E fotoblogg sa:

Intressant. Lät ut som något jag skulle behöva läsa också :(


Datum: 2008-09-15: Tid: 05:30:15
Bloggadress/URL: http://therre.blogg.se/
malincatrin sa:

De här låter som en bok jag borde leta upp.. Måste förändra mitt tankesätt radikalt..


Datum: 2008-09-15: Tid: 06:39:10
Bloggadress/URL: http://malincatrin.blogg.se/
Malin sa:

Tänkvärda ord, säger som malincatrin, jag borde nog också ta till mig den här boken. Jag behöver något att gå efter. Kram


Datum: 2008-09-15: Tid: 06:57:51
Bloggadress/URL: http://malinan.blogg.se/
Linda sa:

Den boken verkar bra och påminner väldigt mycket om en bok som jag har läst. The secret. Leta rätt på den också vetja. Man kan lära sig mycket genom text :]


Datum: 2008-09-15: Tid: 09:38:40
Bloggadress/URL: http://lillefots.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin