Ett år

Skrivet: 2008-01-24, 12:47:49 / Bloggen

Idag är det en speciell dag... Kan ni gissa vilken dag det är?
Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det bloggensfödelsedag.

Ja precis, idag för ett år sedan startade jag min blogg efter en mycket givande och rolig föreläsning. Vi hade en gästföreläsare som berättade hur roligt och bra det var att skriva blogg. Speciellt för oss Textdesignstudenter som behövde skrivträning. Så jag skapade min blogg för skrivträningens skull. Vet dock inte om det har främjat mitt skrivande direkt, att skriva blogg är ju ett helt annat sätta att skriva på än en novell, dikt, krönika eller artikel. Det är mer avslappnat och ostrikt. Visst jag tycker att man alltid ska använda stor bokstav och punkt och skriva och istället för att använda ochtecken. Men andra skrivregler kanske man inte tänker så mycket på när man ska berätta vad man gjort under dagen.

När jag startade bloggen hade jag ingen aning om hur stor bloggvärlden var. Jag visste inte vad det betöd att ligga på mest-aktiva listan, eller vara Sveriges mest lästa blogg. Inte för att jag kommit så långt, men nu kan jag verkligen förstå hur det är för de stora bloggerskorna som KENZA, Englas showroom, Stina Lee och Blondinbella. Det känns som att dessa bloggeskor har blivit "dagens" kändisar. Man läser deras bloggar för att de är kända, inte för att de är bra. Det är som att titta in en snabbis i ett kändisliv. På ett ungefär i alla fall. Sen läser jag förståss bloggar som är kända, men inte lika kända som jag verkligen älskar och läser för att de har någonting att komma med och som inspirerar mig.

För inspirerad det har jag verkligen blivit. Mitt bloggande har liksom utvecklats till en hoppy ,ett slags beroende. Man känner sig nästan dålig när man inte bloggar direkt på morgonen eller om man inte lyckas prestera så många inlägg under en dag. Men det är en kick att folk tycker om min blogg, mina illustartioner, bloggdesigner, dagens klädsel och mina fotografier. Det får en att vilja fortsätta. Det är roligt att få bekräftelse på att man duger.

Min blogg har inte blivit särskilt stor, men för mig är det rätt stort att upptäcka att besökarantalet stigit till 300 besökare och att jag en dag helt plötsligt ligger med på mest-aktiva-listan. Men sen att det var över efter den dagen, kunde man ju räka med. Men mitt läsarantal här ändå ökat sedan mitt namn presenterades på den listan. Vissa kommer tillbaka för att de gillar min blogg och vissa kikar in lite då och då när de får en kommentar, andra kikar in en gåg för att aldrig mer återvända. Men så är blogglivet och jag älskar er oavsätt om ni kommer tillbaka eller inte. Ett besök är guldvärt.

I mitt första inlägg skrev jag att det inte spelar någon roll om jag blir läst. Det här är en grej jag gör för mig egen skull. Men nu har jag helt ändrat uppfattning, för vad är en blogg utan betraktare och kommentarer? Det är ju NI som får mig att vilja fortsätta blogga, annars hade jag säkerligen gett upp för länge sedan. För hur motiverad hade jag varit att skriva varje dag för skrivträningens skull, det är mycket mer motiverande att logga in på bloggen på morgonen och se att man fått en del fina kommentarer och personer som önskar en en fin dag. Det är så motivationshöjande. Ni är bäst, det är ni som får mig att vilja fortsätta.

Mitt mål nu är att självklart komma med på listan igen och få lite tillökning på besökarfronten. Det är på både gott och ont, men jag ska försöka se det positiva med att bli större. För det är mitt mål, men jag går ganska sakta fram, men nu vet jag att det är möjligt. Trodde aldrig jag skulle hamna på den där listan. Men det går ju faktiskt.

Oj, vad mycket text det blev nu. Skrivträning på dess högstanivå ju. Hoppas några av er orkar läsa, det är ju trotsallt bloggens födelsedag idag. Och varför inte fira det med en tävling lite senare? Priset och tävlingen får ni veta mer om senare. Hoppas ni kikar in då.

Puss och kram.

becca sa:

vad roligt med ett årsdag :P


Datum: 2008-01-24: Tid: 14:55:16
Bloggadress/URL: http://photonbywe.blogg.se
tilda sa:

grattis bloggen! :D


Datum: 2008-01-24: Tid: 14:55:44
Bloggadress/URL: http://aouch.blogg.se
matilda sa:

grattis bloggen :)


Datum: 2008-01-24: Tid: 21:44:23
Bloggadress/URL: http://matildahammar.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin