Cheescake och tevemys

Skrivet: 2007-10-10, 23:05:11 / Mat, recept & träning

Ikväll har jag slappat framför teven, Room service, Top model, Fråga Olle och Myggan stod på menyn. Jag missade säsongsstarten av Room Service förra veckan tydligen, Jag älskar Jonny och Mattias, de gör alltid ett sånt fantastiskt jobb. Resultatet blir alltid helt ljuvligt. En mild överdrift kanske. Älsklingen och jag hjälptes åt att baka cheesecake tidigare och gud vad gott det blev, med jordgubbar. Helt pefekt. Har även fotat lite under kvällen och läst en massa bloggar. Det skulle vara roligt att öka läsarantalet på min blogg en aning. Så skriv kommentarer vet jag.



image302

image303
(Foto och redigering: jag själv)

Cheesecake:

4 ägg
2 dl strösocker
400 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker
4 dl vispgrädde
6 st digestivekex

Gör så här:
8 - 10 port

1. Smula digestivekex i botten på formarna.
2. Skilj på äggulor och vitor och lägg dem i var sin skål.
3. Vispa äggulorna med sockret. Mosa osten och blanda ner den jämte vaniljsockret.
4. Vispa grädden i en tredje skål och rör försiktigt ner den i ägg-ostblandningen.
5. Vispa till sist äggvitorna till hårt skum och vänd ännu försiktigare ner dem så att inte luften går ur smeten.
6. Fördela smeten i formarna. Smula eventuellt ytterligare kex över, täck med gladpack och ställ in i frysen minst 3 timmar innan servering.

Servera cheesecaken i tårtbitar med färska jordgubbar eller andra bär.

Trevlig natt.


marIIA sa:

Whoaa ser gott ut! :O
sorgligt bara att jag är sjukt allergisk mot ägg XD


Datum: 2007-10-10: Tid: 23:44:09
Bloggadress/URL: http://mariahh.blogg.se
Josefin sa:

fina bilder :)


Datum: 2007-10-11: Tid: 08:46:25
Bloggadress/URL: http://josefiinwikstrom.blogg.se
Carro sa:

Gud så gott ! Verkligen fina bilder :)


Datum: 2007-10-11: Tid: 15:20:56
Bloggadress/URL: http://acmd.blogg.se
Anonym sa:

fina bilder! och cheesecake är så himlans gott! har bara ätit det en gång, vet inte varför jag aldrig har ätit det igen, för jag älskar ju det! haha. ha en trevlig kväll!


Datum: 2007-10-11: Tid: 20:27:34
Bloggadress/URL: http://nr126.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

bloglovin